San Antonio, drie dagen geschiedenisles

24 september 2018 - Houston, Texas, Verenigde Staten

Wat hebben we ons van San Antonio, Texas voorgesteld? Heel veel, want ik heb drie nachten in Embassy Suites by Hilton gereserveerd. We rijden nog geen 100 mijl en dan zijn we er al. We mogen direct onze suite betrekken, en wat een luxe! Alles is gloednieuw en de staf doet er alles aan om je koninklijk behandeld te voelen. De middag gebruiken we direct om de beroemde Riverwalk en bijbehorende rondvaart te gaan doen. De kapitein van de boot is een daverende spraakwaterval, die je driekwartier lang bestookt met wetenswaardigheden en humor, die ons toch vaak als onbegrijpelijk wordt ervaren; het is vaak net een standup comedien. De medepassagiers zijn alle Amerikanen en liggen voortdurend dubbel. We lopen daarna nog wat rond en gaan terug naar het hotel om even bij te komen.De volgende dag weer naar het centrum.

Nu naar The Alamo, de replica van de kerk en de nederzettingsresten. De wachttijd is bijna een uur, maar het lukt om dit aanzienlijk te bekorten en we lopen in een kleine kerk, met wat foto's en een maquette van dat wat het in begin 19e eeuw was. We hebben eerst het IMAX theater bezocht. Hier hebben we de film The Alamo bezocht. Het is een overdonderend spektakel met kanongebulder en veel musketvuur. Iedereen sneuvelt, maar de kleine groep Amerikanen hebben het enorme leger van de Mexicaanse dictator lang genoeg weerstand geboden om Generaal Sam Houston tijd te geven de Mexicanen de genadeslag te geven. The Alamo betekende een keerpunt in de Amerikaanse geschiedenis. We beginnen er steeds meer van te begrijpen, We gaan weer naar ons hotel om later in de avond een taxi te nemen, opnieuw naar de Riverwalk. We gaan lekker eten bij de Irish Pub en genieten van de boten, het eten (en Guiness draft) en de mensen.

Na lekker uitgeslapen te hebben, gaan we naar de verschillende Missions. We krijgen een rondleiding en de ranger is zeer gedetailleerd en interessant. Hij vertelt alles over de geschiedenis van die tijd. De Franciscaners wilden de Indianen uiteraard bekeren. Er werden kerken (de "missions") gebouwd. De Spanjaarden hadden daar weinig trek in, want dat kostte teveel. De Texanen zagen een bedreiging in de Fransen, die vanuit Louisiana Texas zouden bedreigen. De Mexicanen op hun beurt wilden dat de vrije Texanen zich zouden conformeren aan zijn nieuwe "grondwet", alleen nog Spaans zouden spreken en Mexicaanse burgers werden. Het is allemaal knap ingewikkeld, maar het komt erop neer dat de Texanen in opstand kwamen en dat de dictator zijn zwager met een strafexpeditie stuurde, die dus met pek en veren werden teruggejaagd. Toen werd hij dus echt pissig en het vervolg is dus geschiedenis.

Later treffen we een gids, die in een helder verhaal de hele geschiedenis vertelt en nog veel meer verbanden. De man is een wandelende encyclopedie. We kunnen onmogelijk alles terughalen, maar het moment was fascinerend. Terug naar de auto. Waar is de iPhone? Paniek! We keren de auto om, maar geen iPhone! Ik ga het hele traject teruglopen, maar niets dus. In de verte hoor ik Els roepen en gebaren: gevonden! Hij lag op z'n kant naast de stoel.

We gaan naar ons laatste hotel in Houston. De file op de I-10 kost ons twee uur, niet leuk dus. De kamer in La Quinta is ronduit prachtig. Het is een gloednieuw hotel en we puffen samen uit van de vermoeiende reis. Morgen inpakken voor de thuisreis en na de lunch op ons gemak naar de luchthaven, auto inleveren en mensen kijken op het vliegveld. Morgenavond weer thuis. We kijken terug op een avontuurlijke, maar gestructureerde reis, die ons vooral liet kennismaken met de geschiedenis van Texas en de Texanen. We hebben veel geluk gehad met het weer en eigenlijk geen echte narigheid meegemaakt.

1. Ria Verkuijl:
    25 september 2018
    Goede vlucht en welkom thuis !