Have You Ever Been To Nacogdoces?

30 augustus 2018 - Hot Springs, Arkansas, Verenigde Staten

Er is een Country Song, waarin de zangeres zingt, dat ze weliswaar uit Nacogdoces komt, maar ze daarvoor niet wil uitkomen. Ze zegt dan, dat ze van Lake Charles is.

In de film "Big Jake" uit 1971 vraagt John Wayne "Have you ever been to Nacogdoces?" Nu blijkt dit stadje de oudste stad van Texas te zijn. We wandelen door het centrum en bezoeken bijzondere winkeltjes; sommige lijken meer op een menging van kringloop, antiekzaak en brocante. In iedere zaak ontmoeten we super aardige mensen. Soms wordt er zo geknauwd, dat het voor ons nauwelijks verstaanbaar is. We lunchen in her Fredonia Hotel uit 1956 (dat heet in de VS al gauw historisch) en genieten van het gedoe om ons heen. Een groep vrouwen van vijftig tot tachtig plus, die gezellig samen lunchen. Allemaal apart betalen en allemaal naar huis met een "doggy bag", want zoveel blijft er over. Ook zit er een groep stevige mannen, die samen eten. De plaatselijke Sheriff zit er broederlijk bij.

We gaan naar Milliards. In de zestiger jaren besloot de First Lady van Texas, dat het zonde was, om de oude huizen af te breken ten faveure van nieuwbouw. Zo werd alles opnieuw opgebouwd en ontstond een historisch dorp van antieke huizen, incl. meubelen en allerlei gebruiksvoorwerpen. We lopen huis in, huis uit en genieten van de sfeer. We zijn de enige gasten en kunnen de vraag van John Wayne, Mr. America, dus bevestigend beantwoorden.

Bij het ontbijt ontmoeten we een oude Amerikaan met zijn Nederlandse vrouw uit Den Haag. Dat is al bijzonder, maar het wordt nog leuker: haar vader heet Van de Weerd en komt uit ..... Kampen. Op de IJsselkade is een "eerste steen" ingemetseld, die door haar vader is aangebracht. It's a small world after all.

We vertrekken naar Hot Springs en rijden door Louisiana naar Arkansas, een rit van 350 km. Het landschap is prachtig. We lunchen in een eetcafe waar het er ruig aan toe gaat; allemaal stevige werklui, die borden vol wegstouwen. Het is net of we op een filmset zijn beland. We vinden ons hotel vlot en gaan onze gekoelde kamer in; buiten is het 35 gr. C. Morgen naar het Nationale Park Hot Springs.

1. Marianne:
    31 augustus 2018
    I’ve never been to Nacogcoces......ook nooit gemist-;)
    Els van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder om dat ‘ in den vreemde’ te vieren. Leuk om jullie belevenissen te volgen middels de uitgebreide verslaggeving en bijbehorende foto’s. Heerlijk samen van blijven genieten. Veel plezier vandaag en tot later weer...... liefs, Marianne
  2. Marjon en Dirk:
    31 augustus 2018
    Mooi verhaal en inderdaad de wereld is klein. Els van harte gefeliciteerd en veel plezier samen. Gr Dirk en Marjon
  3. Hank:
    lieve els,
    van harte gefeliciteerd met je geboortedag.
    sander natuurlijk ook gefeliciteerd.

lieve groet hank
  4. Ria Verkuijl:
    31 augustus 2018
    Lieve Els, van harte gefelciteerd met je verjaardag.
    Een feestelijke dag samen gewenst, zo te lezen gaat dat sowieso lukken.
    Fijn dat e.e.a nu zo goed verloopt.
    Liefs voor beide,

Ria
  5. Foppo:
    31 augustus 2018
    Lieve Els van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik lees op jullie Reislogger dat na een stroef begin nu alles op rolletjes loop.
    Nog heel veel plezier.
    Tot gauw
    Foppo
  6. Marjolijn:
    31 augustus 2018
    Van harte gefeliciteerd met de verjaringsdag! Fijne dag en groetjes van Thijmen Bjørn Marcel en Marjolijn
  7. Sander en Els:
    Dank jullie wel!
  8. Sander en Els:
    31 augustus 2018
    Hartelijk dank voor jullie wensen.
    Groeten van Els en Sander